KULLANICI DESTEK BİRİMİ

SORU 1: Üniversitemiz kurum ağındaki laptop yada sabit bilgisayarlarında lisanssız (crack'li, kaçak) programları kullanabilirmiyiz?

CEVAP: Cevabımız tabiki HAYIR. Çünkü talep edilen şey lisans hakları ihlali bir yana, size binlerce dolarlık programı herhangi bir ücret vermeden  sadece küçük bir programcık ile kırarak kullanmanızı sağlayanlara bir nevi evinizin anahtarını kendi ellerinizle hırsıza vermek gibi birşeydir. Bedava peynir sadece fare kapanında olur. Farz edelim ki ücretli satılan işletim sisteminizi para vererek almak yerine, kırarak kullanmayı tercih ettiniz. Bu durumda olanlar şunlar,bilgisayarınızda bir arka kapı açıldı, bilgisayarınız ya "coin mining" için yada küresel"DDOS" atakları için yada "ransomware" tarzı bir şifreleme yazılımının hedefi oldu yada bir "zombi" saldırısında kullanıldı yada en iyi ihtimal "bilgisayarınızın kamerasından özel hayatınız izlendi"  ve dolayısıyla dünyanın bilmediğiniz ucundaki bir kişinin suç işlemesine yardımcı oldunuz. İşletim sisteminizin güncellemeleri, koruma önlemleri, belkide para vererek aldığınız antivirus yada internet security yazılımlarınız bu programcık ile etkisiz hale getirildiğinden, değerli verilerinizin, önemli anlarınızın fotoğrafları dahil olmak üzere bunların hepsini kaybetme riski meydana geldi.  Lütfen sadece kurum ağımızda değil, kişisel bilgisayar kullanımlarınızda da yasal yazılım kullanmaya özen gösterin. En azından yeterli bütçeniz yoksa ve lisanslı yazılım alamıyorsanız, lisanslı program ve işletim sistemlerine yerine tamamen ücretsiz ve belkide birçok benzer programa göre daha fazla özelliklere sahip programlara sahip "Özgür Yazılım Dünyası (GNU)"na girmek için iyi bir mazeretiniz olmuş olur.

 

SORU 2: Personel yada öğrenciyiz; Aynı odada birden fazla kişi çalışıyoruz, ancak birkaçımız hariç diğerleri internete çıkabiliyor. İnternet hattımda sorun mu var?

CEVAP: Üniversitemiz internetini sağlayan ULAKNET hattı üzerinden internete çıkarken, bilgisayarınızdaki Ağ bağlantı ayarlarından "DNS Ayarlarını" lütfen Google yada Yandex yada başka bir DNS hizmeti veren servisleri kullanarak ayarlamayın. Bu servisler üzerinden internete çıkmaya çalıştığınızda, eğer yurt dışı kaynaklı bir internet kesintisi varsa, bilgisayarınız zaten yurt dışına çıkamayacağından, ilgili sorgulamaları yurt dışına yapamayacağı için de internete bağlanma sorununuz olacaktır. Lütfen DNS ayarlarınızı  "Tercih edilen DNS sunucusu :193.140.128.28 ve Diğer DNS Sunucusu:193.140.141.18" olarak bırakınız. 

 

SORU 3: Bilgisayarımı geçici yada kalıcı olarak başka bir yere taşıdım,  ancak şimdi de internete bağlanmıyor,. Ekranımın sağ alt tarafındaki ("Ağ-İnternet Erişimi" sembolü) sembolde, ünlem işareti var. Ne yapmalıyım?

CEVAP: Bilgisayarınız taşınma sonrası yada güncelleme almasından dolayı, ağ ayarlarınızdaki statik internet erişim bilgileri silinmiş olduğundan İP alamamış durumdasınız. Bunu düzeltmek için öncelikle "KULLANICI DESTEK SİSTEMİ - Dahilisi:5245" arayarak, sicilinize özel tanımlanmış İP Adresinizi, Alt Ağ Maskenizi ve Varsayılan Ağ Geçidini öğrenmeniz ve bu bilgileri "Aşağıdaki IP adresini kullan:" kısmına girmelisiniz. "Aşağıdaki DNS sunucu adreslerini kullan: " kısmına girilecek değerler ise "Tercih edilen DNS sunucusu :193.140.128.28 ve Diğer DNS Sunucusu:193.140.141.18" olarak giriniz.